FAQ dla Klientów

1) Kim jesteśmy

NYACHTS Sp. z o.o. to firma oferująca kompleksową obsługę czarterów komfortowych i szybkich, obsługuje zarówno klientów indywidualnych oraz armatorów.

2) Jak dokonać rezerwacji?

Sprawdź zakładkę "instrukcja rezerwacji".

3) Jak wygląda kwestia rezygnacji z czarteru?

Warunki rezygnacji opisane są w regulaminie na naszej stronie.

4) Jak wygląda kwestia płatności za rezerwację

Standardowo po otrzymaniu umowy dajemy 2 dni aby mogli Państwo wydrukować wysłaną przez nas umowę, podpisać ją, wpłacić zaliczkę 30% kwoty podanej na umowie oraz na końcu w formie skanu podesłać nam na maila XX Całość kwoty należy wpłacić na 3 tygodnie przed rozpoczęciem terminu wypożyczenia jachtu. Płatności mogą Państwo dokonać poprzez PayU.pl (transakcja bezpłatna), płatność online z Państwa banku lub tradycyjnym przelewem.

5) Czarterując jacht muszę mieć uprawnienia?

Osoba która podpisuje z nami umowę czarteru nie musi mieć uprawnień. Jacht może prowadzić wynajęty skiper, lub znajomy z odpowiednimi uprawnieniami.

6) Jakie trzeba mieć uprawnienia aby sterować jachtem?

Od 1 stycznia 2008r do prowadzenia jachtu żaglowego o długości poniżej 7,5m nie są wymagane żadne uprawnienia Jeżeli chodzi o jachty motorowe (motorówki) nie są wymagane żadne uprawnienia motorowodne do prowadzenia motorówki o mocy silnika poniżej 10kW (ok. 13KM) Podstawa prawna: (USTAWA z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2007r. Nr 171 poz. 1208) Umożliwiamy również wynajęcie jachtu czy też motorówki wraz z sternikiem posiadającym niezbędne uprawnienia i kwalifikacje.

7) Ile może być osób na jachcie?

Mamy różne jachty o różnej wielkości i pojemności od 2, 4, 6 do nawet 12 osobowych. Nie jest możliwe zaokrętowanie liczby większej niż jest to w dowodzie rejestracyjnym jachtu. Nawet małe dzieci wliczają się do tego limitu.

8) Jaki jacht będzie dla mnie najbardziej odpowiedni?

Różnorodność naszych ofert sprawia, że wybranie odpowiedniego dla siebie jachtu nie jest łatwym zadaniem. To jaki jacht wybierzemy możemy uzależnić od:
- kwoty jaką zamierzamy przeznaczyć na czarter - wiąże się z tym wybór wielkości jachtu, jego klasy, wieku i wyposażenia.
- liczby załogi - pamiętaj, że nawet z najlepszym przyjacielem trudno wytrzymać non stop dwa tygodnie w jednym pokoju. Nawet w największych mazurskich jachtach powierzchnia mieszkalna nie przekracza 10-15m2.
- preferencji co do rodzaju uprawianej żeglugi.

  • sportowa - jachty sportowe: smukła sylwetka, duża powierzchnia żagli, lekka konstrukcja, z otwartą rufą, dużym kokpitem i małą nadbudówką; jachty bardzo szybkie i zwrotne ale wymagające od załogi sporego doświadczenia
  • hotelowa - jachty duże, z bogatym wyposażeniem pokładowym i nawigacyjnym, bardzo bezpieczne - niekoniecznie szybkie, komfortowe: dwie lub trzy osobne zamykane kabiny sypialne, osobna i przestronna kabina wc, raczej dla osób z grubszym portfelem
  • turystyczna - jachty średniej klasy, powierzchnia mieszkalna koedukacyjna, czasem z zamykaną jedną kabiną dziobową; nadaje się zarówno do postoju na dziko jak i w dobrze wyposażonej marinie. często z ograniczoną powierzchnią żągli ze względów bezpieczeństwa.
  • turystyczno-sportowa - nowoczesne jachty o dobrych właściwościach nautycznych zapewniające zarówno komfort jak i bezpieczeństwo żeglugi oraz sporo wrażeń miłośnikom sportowego szaleństwa; jachty najbardziej uniwersalne niestety nie najtańsze.
  • trampingowa - tanie, małe jachty (przeważnie starsze) nadające się do wpłynięcia w każdy nawet najdzikszy zakątek Mazur; przeznaczone dla osób, którzy cenią przede wszystkim bliski kontakt z naturą i nie przeszkadzają im niewygody codziennej żeglugi.

- preferencji jeżeli chodzi o planowane postoje, czy mamy zamiar nocować w porcie czy na dziko- chodzi o zanurzenie i łatwość podejścia do plaży; jeżeli ktoś ma zamiar nocować 'na dziko' powinien wybrać jacht z małym zanurzeniem, najlepiej z otwartą lub półotwartą rufą, drabinką zaburtową (jeżeli rufa jest zamknięta i/lub wysoka)
- pory roku w której mamy zamiar żeglować - późną jesienią i wczesną wiosną warto zastanowić się na jachtem wyposażonym w pokładowe ogrzewanie, tym bardziej, że ceny czarteru o tej porze roku nie są wysokie.

9) Czym jest "CREW LIST"'

Jest to lista załogi dołączona do dokumentów jachtu. Skład faktyczny na jachcie musi być zgodny z listą załogi.

10) Czy i jak mogę otrzymać fakturę za czarter

Prosimy o wysłanie do nas maila z danymi do faktury. Zazwyczaj wysyłamy dokument w wersji elektronicznej pdf na maila. Jeśli potrzebują Państwo oryginału w wersji papierowej wyślemy go pocztą. Uwaga za przesyłkę (znaczek polecony) musisz dopłacić nam na konto 5 zł. Dokument można również odebrać u nas bezpłatnie w biurze w Giżycku po wcześniejszym kontakcie z nami.

11) Czym jest kaucja za jacht?

Kaucja - jest to kwota zwrotna pobierana na poczet ewentualnego pokrycia kosztów związanych z naprawą jachtu powstałych uszkodzeń z winy czarterującego lub zakupu zagubionego wyposażenia. Jej wysokość wynosi zazwyczaj X zł uzależniona jest od wielkości i klasy jachtu. W przypadku braku uszkodzeń zwracana jest w całości. Powyżej tej kwoty jachty są ubezpieczone.

12) Czy istnieje możliwość ubezpieczenia kaucji?

U niektórych armatorów istnieje możliwość bezzwrotnego ubezpieczenia kaucji.

13) Jakie są dodatkowe koszty, które czekają na mnie podczas rejsu?

Podczas rejsów z pewnością spotkają się Państwo z takimi wydatkami jak:
- opłaty za postój w marinach lub na boi (opłaty portowe)
- wyżywienie
- opłaty paliwowe
- sprzątanie jachtu

14) Ile wynoszą opłaty portowe i co wchodzi w ich skład?

Oczywiście wysokość opłat portowych reguluje wolny rynek, termin, aktualna sytuacja gospodarcza oraz sam właściciel przystani. Średnia opłata wynosi 10-20zł od jachtu - plus/lub zamiast opłata od każdej osoby w załodze. Wysokość opłaty może się różnić w zależności od popularności danego portu, jego wielkości, wachlarza świadczonych usług, udogodnień i innych czynników mających wpływ na cenę np.: bojki cumownicze, woda i prąd na keji, oświetlenie pomostów, monitoring, ochrona, sklep i/lub tawerna na miejscu, koncerty w porcie, port osłonięty od wiatru/fal, głębokość i wielkość basenu umożliwiająca wygodne manewrowanie jachtem itp.. W skład opłaty portowej oprócz samej opłaty za postój jest przeważnie wliczona możliwość pozostawienia śmieci, umycia naczyń, pobieranie wody. W niektórych portach, opłata pobierana jest w zależności do ilości osób na pokładzie w cenę wliczone jest także nielimitowane korzystanie z toalet. Dodatkowa opłata w większości portów pobierana jest za korzystanie z natrysków i czasem za opróżnianie zawartości toalet chemicznych. (Opróżnienie zbiornika toalety chemicznej do ziemi lub do wody jest bezwzględnie i surowo karane!).

15) Czym uzależniona jest cena czarteru?

Cena za czarter zależy przede wszystkim terminu, w którym jacht chcemy wynająć. Zależy również od rozmiaru jachtu i jego wieku oraz od wyposażenia. Najniższe ceny są na początku sezonu (kwiecień, maj, początek czerwca) oraz na końcu sezonu (wrzesień, październik). Najwyższe są w okresie wakacji szczególnie w tzw. szczycie sezonu (druga połowa lipca, pierwsza połowa sierpnia) oraz podczas długich weekendów.

16) Czy mój jacht jest ubezpieczony

Jacht jest ubezpieczony w zakresie OC , CASCO z udziałem własnym w wysokości równej kaucji. Ubezpieczenie obejmuje ryzyko manewrów w porcie, kolizje. Jednak w niektórych przypadkach rażącego zaniedbania i wyłączenia jednostki z późniejszych zakontraktowanych czarterów, niektóre firmy czarterowe mogą domagać się odszkodowania.

17) Jakie jest postępowanie przy awarii jachtu?

Najważniejsze jest ustalenie przyczyny awarii oraz niezwłoczny kontakt z nami. W przypadku większych awarii należy zgłosić wydarzenie do najbliższego kapitanatu oraz spisać protokół dla firmy ubezpieczeniowej.

18) Czy mogę żeglować nocą?

Żeglowanie nocą jest praktykowane choć w ogólnych warunkach czarteru armatorzy umieszczają zapis: Czarterujący nie może żeglować w nocy w trudnych warunkach atmosferycznych. Chodzi o celowe opuszczanie portu podczas złych warunków atmosferycznych.

19) Czy mogę cumować/nocować na dziko?

Nie ma przepisu zabraniającego postoju po za przystanią. Jeziora póki co są własnością państwową i ogólnodostępną. Zawsze można stać przy brzegu na kotwicy. Należy jednak pamiętać Według prawa (Ustawa Prawo Wodne z dn. 18 lipca 2001r. z późniejszymi zmianami) właściciele nieruchomości przyległych do jeziora bądź rzeki (powierzchniowych wód publicznych) mają zakaz grodzenia działki w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, a także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar. Nie oznacza to jednak, że możemy tam biwakować - wolno nam jedynie tamtędy przechodzić. Powyższy przepis nie dotyczy jednak terenów specjalnych (rezerwat przyrody, teren wojskowy i inne specjalnego przeznaczenia - opis poniżej), gdzie jest bezwzględny zakaz wychodzenia na brzeg. Za wychodzenie na brzeg (korzystanie z prywatnej własności, pozostawienie śmieci, załatwienie potrzeb fizjologicznych itp.), będący czyjąś własnością (wejście na cudzy teren - np. camping, pole namiotowe, gospodarstwo agroturystyczne) - właściciel lub dzierżawca może pobierać opłatę. Nie należy zapominać także o tym, że w takich miejscach nie obowiązuje ubezpieczenie od kradzieży.

20) Czy muszę posprzątać jacht po rejsie?

Kultura zobowiązuje aby posprzątać jacht po swoim rejsie, zwłaszcza pomyć naczynia kuchenne i wyrzucić śmieci. W przypadku rażącego brudu czy bałaganu możemy wstrzymać zwrot kaucji do czasu doprowadzenia jachtu do należytego stanu.

21) W jaki sposób czyścić jacht podczas rejsu?

Jachty mają na wyposażeniu szczotkę ryżową do szorowania pokładu oraz wiaderko na lince do jego spłukiwania. Zakazane jest używanie detergentów gdyż zagraża to środowisku naturalnemu. W porcie jachty powinny być myte czystą wodą pod ciśnieniem (tzw. myjki ciśnieniowe), także bez użycia środków chemicznych.

22) W jaki sposób się spakować i co najlepiej zabrać na rejs?

Ponieważ jacht dysponuje ograniczonym miejscem dlatego najlepiej spakować się w miękkie torby lub worki, które po rozpakowaniu można gdziekolwiek upchnąć, nie stosuje się twardych walizek i toreb. Co zabrać: nóż żeglarski lub scyzoryk, siekierkę, saperkę, mapy, ciepłe ubrania, dwie pary butów, sztormiak, okulary przeciwsłoneczne oraz krem z filtrem UV.

23) Czy można na Mazurach korzystać z toalet morskich z bezpośrednim odpływem za burtę?

Prawo w Polsce zabrania odprowadzania ścieków ze statku/jachtu do wody. Urządzenia sanitarne na jachcie powinny być wyposażone w zbiornik na nieczystości, opróżniane do urządzenia odbiorczego na lądzie.

24) Co powinienem wiedzieć na temat paliwa do silnika?

Przed oddaniem jachtu wydający jacht powinien dokładnie poinstruować sternika odnośnie składu mieszanki. Prawie zawsze na jachcie jest tez odpowiedni olej zalecany do danego typu silnika. Na silniku jest ponadto naklejka z odpowiednią informacją czy jest to diesel czy benzyna . Zawsze możecie również podpłynąć do nawodnych stacji paliw, gdzie przeszkoleni pracownicy wleją co trzeba.

25) Czy możemy gotować na jachcie?

Oczywiście, każdy jacht wyposażony jest w kuchenkę gazową oraz lodówkę. Niektóre modele posiadają mikrofalówkę i zamrażarkę.

26) Czy mogę na jachcie zrobić grilla?

Tego typu działania są surowo wzbronione.

27) Czy na jachcie wolno palić?

Zarówno w kabinach jak i w salonie obowiązuje bezwzględny zakaz palenia. To są zbyt małe przestrzenie żeby tworzyć strefy dla palących i nie palących. Na zewnątrz zarówno na tarasie jak i innych zewnętrznych przestrzeniach obsługa jachtu wskaże Ci miejsca gdzie palenie tytoniu jest bezpieczne dla innych uczestników czarteru i dla jachtu.

28) Czy można sterować jachtem lub motorówką po wypiciu alkoholu?

Sternik musi być trzeźwy, w innym przypadku może stracić uprawnienia żeglarskie i/lub motorowodne oraz prawo jazdy (podobnie jak za kierowanie rowerem, czy samochodem po pijanemu). Kierowanie jachtem lub motorówką pod wpływem alkoholu jest przestępstwem. Dodatkowo w przypadku jakiejkolwiek kolizji sternik odpowiada materialnie za ewentualne uszkodzenia, ponieważ umowa ubezpieczenia nie obowiązuje; w przypadku ofiar w ludziach - może trafić do więzienia.

29) Czy mogę wędkować na Mazurach z jachtu?

Tak jest taka możliwość. Według polskiego prawa: Do amatorskiego połowu ryb na wodach publicznych wymagane jest posiadanie przy sobie podczas wędkowania -karty wędkarskiej (poświadczającej znajomość przepisów np. okresów i wymiarów ochronnych na połów ryb) oraz odpowiedniego zezwolenia na połów ryb na danym akwenie (dotyczy to wszystkich jezior).

30) Czy na jachcie jest prąd 220 V?

Tak. Jest dostęp do prądu w każdej kabinie, w salonie, w kuchni itd. Kiedy jacht stoi zacumowany w marinie dostęp do prądu jest bez ograniczeń. Kiedy jacht żegluje lub stoi na kotwicy można używać urządzeń o małym poborze prądu - można naładować komórkę, aparat fotograficzny, kamerę czy też laptopa. Dostęp do prądu o dużej mocy jest związany z pracą generatora. Gdy generator pracuje można korzystać z prądu bez ograniczeń.

31) Co robić gdy widzę zbliżające się zagrożenie pogodowe?

Aby precyzyjnie określić zagrożenie (czy będzie z tej chmury burza czy nie) potrzebna jest spora wiedza i jeszcze większe doświadczenie. Dobry żeglarz nie powinien ryzykować wywrotki i schronić się przy najbliższym brzegu lub najbliższym porcie.

  1. Cała załoga na pokład
  2. Wszyscy zakładają kamizelki ratunkowe
  3. Zamykamy zejściówkę i inne otwarte luki, przez które może dostać się do środka jachtu woda w przypadku wywrotki.
  4. Zrzucamy żagle
  5. Na silniku (nigdy pod żaglami) płyniemy do najbliższego brzegu.

32) Jakie są numery alarmowe przydatne na polskich wodach?

0-601 100 100 - centrum MWOPR (opłata za połączenie wg cennika operatora 0-87 425 30 77 - MSR (Okartowo nad jeziorem Śniardwy - opłata za połączenie wg cennika operatora) 998 - Straż Pożarna - także ratownictwo wodne - szczególnie poza popularnymi szlakami. 112 - bezpłatny numer Centrum Ratownictwa

33) Czy istnieją jakieś niebezpieczne miejsca podczas rejsów i czy są w jakiś sposób oznakowane?

Tak, bywają niebezpieczne miejsca takie jak podwodne kamienie czy mielizny. Większość takich miejsc jest oznakowana. Przed rejsem należy kupić dobrą mapę dla żeglarzy z oznaczonymi głębokościami i przeszkodami na szlaku. Niektóre jachty czarterowe posiadają takie mapy na pokładzie - upewnij się jednak przed czarterem, czy Państwa także będzie ją miał. Szczególna ostrożność wskazana jest w przypadku wypłynięcia poza szlak żeglowny. O końcu wód żeglownych informują stosowne znaki - biały kwadrat z czerwoną obwódką i stosownym napisem (niestety tylko w języku Polskim). Poza szlakiem zdarzyć się mogą bardzo niebezpieczne, napowietrzne linie energetyczne.

34) W jakich godzinach są czynne najważniejsze śluzy na Mazurach?

Śluzy Guzianka i Karwik oficjalnie są czynne dla żeglarzy od 1maja. Jeżeli płyniesz w nietypowym okresie (kwiecień lub koniec września) - najlepiej upewnij się telefonicznie. Śluzowanie w Polsce jest płatne. Godziny otwarcia śluz:

  • maj, wrzesień, październik - 7.00 - 20.00
  • czerwiec, lipiec, sierpień - 7.00 - 21.00

35) Jakie są postępowania w przypadku wejścia na mieliznę?

Wpłynięcie na mieliznę nie jest niebezpieczne, może być jednak kłopotliwe zejście z płycizny. Jeżeli samo podniesienie miecza i płetwy sterowej nie pomaga - należy odciążyć jacht tym sposobem zmniejsza się jego zanurzenie. Cała załoga musi zejść do wody i wspólnymi siłami przepchnąć łódkę. Zdecydowanie bardziej niebezpieczne jest uderzenie w podwodne kamienie. Wpłynięcie jachtem na kamienie może zakończyć się podrapaniem kadłuba i/lub zaklinowaniem miecza, rozbiciem/rozpruciem kadłuba, złamaniem/wygięciem miecza lub nawet zatonięciem jachtu. Dlatego przed wypłynięciem z portu radzimy dobrze przestudiować mapę pod względem kamieni występujących na trasie naszego rejsu.

36) Czy na jacht mogę wziąć swoje dziecko?

Oczywiście można, w każdym wieku. Jeżeli nie macie Państwo własnej , należy odebrać od armatora dziecięcą kamizelkę asekuracyjną.